Sunday, July 1, 2012

info tentang hokage 2

Tobirama Senju (千手扉間, "Senju Tobirama") juga digelar sebagai Hokage Kedua (二代目火影, "Nidaime Hokage") atau "Bayang Pawaka Kedua". Dia merupakan adik bongsu kepada Harashima atau "Hokage Pertama", nmerupakan datuk saudara kepada Tsunade dan Nawaki. Seperti abangnya, dia juga merupakan sebahagian daripada anggota klan Senju Ichizoku (千手一族, "Klan Senju"). Selain itu, Tobirama juga pernah menjadi guru dan ketua pasukan kepada Pasukan Tobirama yang telah dibubarkan. Tobirama sangat terkenal dengan kebolehannya untuk menggunakan teknik Suiton (水遁, "Gaya Lepas Sifat Air") berperingkat tinggi tanpa perlu berada di tempat yang berhampiran dengan sumber air.
[sunting] Latar belakang

Tobirama merupakan adik kepada Harashima dan merupakan salah seorang ahli klan Senju Ichizoku. 80 tahun sebelum bermulanya era masa kini, dunia sedang bergolak dengan perang dan klan ninja tidak lain hanya berfungsi sebagai suatu kuasa askar atau pembunuh upahan. Oleh kerana abangnya, klan Senju seringkali diupah untuk melakukan sesuatu tugas dan ini menyebabkan pihak mush mengupah satu lagi klan iaitu Uchiha Ichizoku (うちは一族, "Klan Uchiha") selaku pesaing mereka. Namun begitu, Harashima akhir berpendapat bahawa peperangan adalah tidak menguntungkan dan telah membuat satu perjanjian damai dengan Klan Uchiha. Walaupun Madara Uchiha menyetujui perkara tersebut, namun atas desakan seluruh ahli klannya membuatkan dia terpaksa akur dalam tidak rela.

Persekutuan di antara Klan Senju dan Klan Uchiha membuat pakatan dengan ketua feudal di Negara Api dan Tobirama bersama abangnya; Harashima dan Madara telah mengasaskan Konohagakure. Mereka telah mencadangkan dan membantu agar setiap negara memiliki kampung ninja mereka sendiri dan ini mengakibatkan banyak klan-klan kecil yang lain bergabung membentuk suatu pakatan. Perkara ini telah mengakibatkan peperangan berkurangan dan akhirnya tamat. Namun, keupayaan kuasa ketenteraan setiap dari mereka masih dikekalkan melalui pembentukan lima negara ninja terbesar selepas tamatnya peperangan dunia ninja pertama. Namun begitu, amsih terdapat sedikit pertelingkahan dalaman di antara Klan Senju dan Klan Uchiha. Selepas pertarungan di antara Harashima dan Madara, penduduk Konoha beranggapan bahawa semua ini berpunca daripada Klan Uchiha yang cuba memberontak. Namun begitu, Harashima tidak memperdulikan semua yang diberitakan kepadanya.

Di ketika inilah juga, Tobirama telah membentuk pasukannya sendiri iaitu Pasukan Tobirama yang terdiri daripada Hiruzen Sarutobi yang bakal menjadi Hokage Ketiga, Homura Mitokado dan Koharu Utatane yang kemudiannya menjadi dua orang penasihat khas di dalam kounsil di Konoha.

Peperangan kadangkala masih berlaku dan memikirkan perkara ini masih berlanjutan, Harashima telah menyerahkan gelaran Hokage kepada Tobirama yang kemudiannya digelar Hokage Kedua (Tobirama kemudiannya menyerahkan gelaran tersebut kepada anak muridnya; Hiruzen Sarutobi untuk menjadi Hokage Ketiga) .

Setelah emnjadi Hokage, Tobirama telah menyerahkan satu jawatan khas kepada Klan Uchiha sebagai tanda kepercayaannya. Tobirama menyerahkan kuasa mentadbir Pasukan Polis Konoha. Bagaimanapun, (menurut Madara) ini adalah bertujuan untuk menutup tujuan sebenar yang mahukan klan Uchiha menjauhi urusan pentadbiran di Konoha dan meletakkan mereka di bawah pengawasan yang ketat melalui unit ANBU.

Seperti abangnya, Tobirama juga seorang yang setia kepada Konoha dan percaya dengan kuat kepada keamanan. Dia kemudiannya telah mengorbankan diri di dalam peperangan dan menyerahkan gelaran Hokage kepada murid kesayangannya iaitu Hiruzen Sarutobi.
Bahagian I
Babak penaklukan Konoha

Tobirama dan abangnya; Harashima telah "dihidupkan" semula oleh Orochimaru menggunakan Kuchiyose: Edo Tensei (口寄せ・穢土転生, "Seruan: Teknik Hidup semula") bagi digunakan ketika cuba menangani Hokage Ketiga sewaktu percubaan untuk menakluk Konoha bersama ninja-ninja dari Sunagakure dan Otogakure. Sama seperti abangnya, dia turut berasa sedih kerana terpaksa berlawan dengan muridnya namun Orochimaru telah menggunakan satu teknik kuncian untuk menghilang memori mereka secara paksaan. Ketika pertarungan berlangsung, Tobirama menunjukkan kerjasama yang erat dengan abangnya; Hokage Pertama dan telah memaksa Hokage Ketiga untuk menyeru Enma untuk membantunya. Hokage Kedua telah menunjukkan kehebatan teknik Suiton dan taijutsu yang dimiliknya. Kemudiannya, roh dan jiwanya telah dikurung oleh Hokage Ketiga ke dalam perut "Dewa Maut", bersama dengan roh dan jiwa abangnya; Hokage Pertama. Sebelum ke semua roh dan jiwanya disedut masuk ke dalam perut "Dewa Maut", dia telah meminta maaf kepada bekas anak muridnya di atas semua masalah yang telah ditimbulkan.
Babak sampingan animasi

Ketika siri animasi sampingan Negara Teh disiarkan (Tea country filler arc), telah dinyatakan oleh seorang bekas ninja Jonin Konoha iaitu Rokusho Aoi bahawa Tobirama memiliki sebilah pedang tenaga yang boleh dimasukkan dengan sesuka hati ke dalam hulunya dipanggil Pedang Dewa Petir (雷神の剣, "Raijin no Ken") atau "Pedang Raijin".

Anak murid Aoi, Morino Idate mencuri pedang tersebut dan menyerahkan pedang itu kepada Aoi dengan harapan dia dapat menjadi seorang Chunin. Aoi mendakwa bahawa pengguna "Pedang Raijin" adalah kebal dalam mana-mana pertarungan. Naum, ia telah dibuktikan salah apabila pedang tersebut boleh dipatahkan dan dimusnahkan seperti pedang yang biasa seperti yang ditunjukkan dalam bahagian akhir babak sampingan siri animasi tersebut akibat serangan Rasengan dan Chidori yang masing-masing dilakukan oleh Naruto dan Sasuke.
Keupayaan

Hokage Kedua amat dikenali kerana kebolehannya menggunakan teknik Suiton iaitu Teknik Gaya Lepas Sifat Air dan mampu menghasilkan pelbagai jutsu hebat tanpa memerlukan dirinya berada berdekatan dengan sebarang sumber air. Namun begitu, terdapat spekulasi yang mengatakan bahawa Hokage Kedua mengumpulkan wap-wap air disekitarnya bagi menjana ke semua teknik yang digunakan. Mesti diambil eprhatian bahawa sekiranya ini merupakan suatu yang benar, maka ia melibatkan suatu kawasan yang besar bagi menyerap wap-wap air tersebut sekiranya ingin menghasilkan air yang banyak. Jika ini berlaku, ia boleh dianggap suautu keupayaan yang hebat sama seperti menghasilkan sumber air daripada ketiadaan.

Kebolehannya dalam menggunakan teknik Suiton di peringkat yang tinggi diperhebatkan lagi dengan kebolehannya untuk menggunakan teknik tersebut tanpa perlu mengunakan tanda ikatan tangan yang kompleks. Contohnya; Gaya Lepas Sifat Air: Letupan Naga Air secara umumnya memerlukan sebanyak 42 kombinasi tanda ikatan tangan (kombiansi terbanyak pernah dilihat dalam siri Naruto), namun Tobirama hanya memerlukan hanya satu bentuk ikatan tangan sahaja untuk emnghasilkan teknik yang sama.

Ketika pertarungan dengan Hokage Ketiga, Tobirama juga memperlihatkan kehebatannya dalam pertempuran jarak dekat seperti Taijutsu dan Genjutsu (animasi sahaja) dan berpasangan dengan serasi bersama abangnya; Hokage Pertama. Di dalam babak animasi ketika pertarungan bersama Hokage Ketiga, Tobiraam telah menunjukkan keupayaannya untuk memanipulasikan air bagi menghasilkan letupan air dan serangan air yang berbentuk "sesungut" untuk menjatuhkan pihak lawan.
Trivia

* Tobirama adalah adik kepada Hokage Pertama,mengajar Hokage Ketiga dan merupakan datuk saudara kepada TSunade (Hokage Kelima) dan adiknya Nawaki

tobirama senju Juga memiliki murid, yaitu Sarutobi kelak jadi Hokage Ketiga, Homura, dan Koharu, keduanya jadi penasehat Konohagakure. Sarutobi adalah salah satu murid paling favorit Hokage Pertama dan Hokage Kedua. Kematian Hokage Pertama banyak menjadi pertanyaan Sayangnya mereka tidak bisa mengenal muridnya karena mereka bergantung pada Orochimaru yang menguasai. Hokage Ketigalah yang pertama membuat aturan baru khusus bagi Naruto harus diperlakukan baik oleh masyarakat Konoha.


sumber:linknaruto.blogspot.com

No comments:

Post a Comment